Master dla winyla

  • Akceptowalne formaty audio: WAV / AIFF
  • Głębia bitowa: 16 / 24 / 32bit
  • Częstotliwość próbkowania: 44.1 / 48 / 88.2 / 96 / 176.4 / 192 kHz (16bit 44.1kHz jest wystarczające; nie ma potrzeby wysyłania najwyższej możliwej jakości)
  • Preferowany format: Jeden plik audio na stronę z przerwami między utworami już zawartymi.
  • Jeśli każdy utwór to osobny plik, prosimy o ich oznaczenie, np. „A1 Intro” lub „B5 Outro”.

Obowiązkowe informacje:

  • Lista utworów w kolejności
  • Podział utworów na strony
  • Czas trwania każdego utworu
  • Czas rozpoczęcia każdego utworu na osi czasu (czas startu utworu)

Wymagania techniczne:

  • Szczyty sygnału nie mogą przekraczać -0.1 dBFS
  • Wyłącz limitery i mocne kompresory na końcowym busie miksu.
  • Pełna konwersja do mono poniżej 200-300 Hz jest obowiązkowa; niskie częstotliwości muszą być w fazie.
  • Ogólna korelacja fazowa powinna mieścić się w zakresie od 0.5 do +1 (blisko +1 podczas głośnych partii).
  • Baza stereo powinna być o 6-9 dB cichsza niż centrum
  • Highpass na 30 Hz i lowpass na 16 kHz
  • Dobrze wykonane de-essing wokali oraz umiarkowane tony średnio-wysokie i wysokie

Dlaczego mój winyl nie jest głośny? Typowe przyczyny:

  • Przekompresowany materiał: ciężko jest głowicy nagrywającej prawidłowo przenieść master, gdy nie zawiera on dynamiki. Proszę wyłączyć ciężko pracujące kompresory/limitery. Więcej dynamiki zawartej w masterze = łatwiejsze przeniesienie dźwięku na odpowiednim poziomie głośności.
  • Wysokie tony: wysokie częstotliwości najłatwiej jest przesterować. De-esser powinien redukować znacznie mocniej niż w przypadku nośników cyfrowych. Największe ryzyko dotyczy wokali, trąbek, sygnałów opartych na fali piłokształtnej/kwadratowej/trójkątnej. Należy również pamiętać, że im bliżej etykiety, tym większa utrata wysokich częstotliwości i ryzyko zniekształceń (z powodu zmniejszenia średnicy). Sugerujemy umieszczanie najbardziej agresywnych utworów na początku strony i zmniejszanie ich intensywności w kierunku etykiety.
  • Układ utworów: korelacja fazowa / stosunek mid-side: sygnał poza fazą powoduje modulację pionową zamiast bocznej. Skutkuje to kształtem rowka w formie „strąka fasoli” zamiast „węża” (igła będzie się poruszać w górę i w dół, podczas gdy powinna poruszać się w lewo i w prawo). Najłatwiejszym sposobem na zarządzanie tym jest monofonizacja niskich częstotliwości. Informacje side w średnich i wysokich częstotliwościach są również trudne do odtworzenia i ulegną nasyceniu w pierwszej kolejności. Na przykład główny wokal (nawet jasny) może pozostać czysty, jeśli jest mono, ale chór/tylny wokal stereo może zostać nasycony. Trąbka w mono może być łatwa do śledzenia, ale ten sam dźwięk w stereo może nie być wyraźnie odtwarzany. Baza stereo powinna być o 6-9 dB cichsza niż informacje w środku, aby utrzymać kompatybilność z winylem.
  • Długość strony: Jeśli nie występują problemy wymienione powyżej, prosimy o sprawdzenie tabeli sugerowanych czasów trwania strony w załączniku. Nie ograniczaj się do 33 obr./min. Jeśli istnieje taka możliwość – rozważ 45 obr./min. Czasami 1 dB jest mniej warty niż czystsze wysokie częstotliwości.

Powyższe wytyczne nie są surowymi kryteriami „zaliczone/niezaliczone” w zakresie masteringu. Wszystko odbywa się proporcjonalnie i względnie. Poinformuj nas o swoich priorytetach, aby skrócić wątpliwości i uniknąć ponownych cięć:

  • Cięcie płaskie: cięcie skoncentrowane na zachowaniu szczegółów z materiału źródłowego. Często wiąże się to z niskim poziomem wyjściowym, co oznacza gorszy stosunek sygnału do szumu.
  • Cięcie standardowe: kompromis między szczegółami a głośnością. Domyślne i sugerowane rozwiązanie – zaufaj nam.
  • Cięcie głośne: cięcie na możliwie najwyższą głośność. Należy spodziewać się zawężenia stereo, ograniczenia wysokich tonów, a może nawet nasycenia ścieżki (szczególnie przy zbliżaniu się do etykiety).

To nie jest obietnica osiągnięcia wskazanego rodzaju cięcia. Jest to odniesienie dla inżynierów, w którym kierunku podążać, aby spełnić Twoje oczekiwania. Z tego powodu zaleca się zamówienie TestPress przed ostateczną produkcją.

Wymagania dotyczące Masteringu Audio dla Winyla (nie CD-Audio, Spotify, Soundcloud itp.):
Nieprzygotowane audio może powodować problemy takie jak: nasycenie/zniekształcenie, utrata wysokich tonów, zawężenie obrazu stereo, niski poziom odtwarzania.

Powyżej 20 min DMM bardzo rekomendowany.

Max długość materiału pod winyl

Im dłuższy jest program muzyczny i im szerszy jest obraz stereo, tym niższa będzie głośność.